Vejret var flot, Karen havde flyttet grillen over på stadion, og der var masser af tilskuere på Sparkær Stadion torsdag aften, da der blev budt på lokalderby mellem Sparkær og Mønsted. Et godt bud er ca. 150. Der var god stemning på begge langsider, men som kampen skred frem, steg den til nye højder hos hjemmeholdet tilhængere på den vestlige side.
Den ret så afgørende kamp om at undgå nedrykning endte da også med en sikker 4-0 sejr til Sparkær, og det stiller de rød/hvide i en gunstig situation inden de tre sidste kampe. 3 point foran Mønsted og bedst i indbyrdes kamp er lige så godt som et point mere.
Det var tydeligt, at kampen havde stor betydning for begge hold. Mønsted startede bedst og kom i starten frem til nogle hjørnespark. Sparkær-spillerne var ikke oppe i normalt gear, og Mønsted havde med en defensiv tilgang godt styr på kampen.
Sparkær havde kun et enkelt tilløb til en chance, da Noah Hvass slap fri i højre side, men skuddet gik langt forbi mål. Mønsted levede på kontrachancer, og de fik et par store muligheder for at komme foran, inden Sparkær-spillerne vågnede op. Efter 37 min. slap hurtige Malthe Jønsson afsted på en friløber, men helt fri skød han langt over målet.
Efterhånden kom der mere snit over Sparkærs spil, og i det 40. minut kom scoringen til 1-0. Emil ”BC” sendte et hjørnespark ind i panden på Kasper Møller, og så var hjemmeholdet i gang. Kort efter kunne/burde det være blevet 2-0, men Frederik Andersen sendte et hovedstød forbi et tomt mål.

William Daa (7) vendte tilbage til holdet efter en lang skadespause.
Efter pausen stod der Sparkær på det meste, og efter 10 minutter blev det 2-0, da Nicolaj Bønding efter godt forarbejde fandt Kasper Møller midt for målet. Han scorede sikkert uden chance for Mønsted-målmand Gustav Jønsson. Det blev 3-0 efter 66 min. da Frederik Andersen sendte Noah Hvass afsted, og han svigtede ikke den fri chance.
I det 69. min. måtte Mikkel Mackenhauer ud med et gult kort, men heller ikke det kunne Mønsted udnytte, og så lagde Sparkær pres på i de sidste 10 minutter af kampen. Et hovedstød fra Kasper Møller blev reddet på stregen, men kort efter fuldendte han sit hattrick med et lop over Gustav Jønsson til 4-0 i det 90. min. Det blev til endnu et par store Sparkær-muligheder, blandt andet et skud på stolpen af Kasper Møller, men det blev ved de 4-0.

Kasper Møller efter scoringen til 2-0. Tv. oplægger Nicolaj Bønding.
Topscoreren tog med tre mål forskud på lørdagens festligheder, hvor han bliver viet til Amalie i Rødding Kirke, og holdkammeraterne gav ham da også en tidlig gave med hele 45 stemmer efter kampen. Der var også et glædeligt comeback til William Daa, der spillede sin første turneringskamp i år, og det gjorde han godt, så længe kræfterne slog til.
Det var en tilfreds Poul Vistisen, der efter kampen blandt andet sagde:
- Jeg synes, vi dominerer i 70 af de 90 minutter. Vi får dem ikke presset godt nok i den første del, men det bliver meget bedre i 2. halvleg, hvor vi skaber rigeligt med chancer. Vi holder igen nullet, og det er jeg glad for, og selvfølgelig de 3 vigtige point.
Næste kamp er lige så vigtig – nemlig ude mod Struer næste søndag. En sejr der, så ligner det serie 2 igen efter sommerpausen.
-hp
